Geplaatst door op 18th november 2018

Vrijdagavond 16 november zijn we via Berg en Dal(en) afgereisd naar onze uitwedstrijd in Groesbeek. De PION had evenals ons team hun eerste wedstrijd gewonnen, en qua gemiddelde ELO rating ontliepen we elkaar niet veel. Het was een gezellige drukte in de locatie: in de grote zaal speelde een dansorkest  voor een volle zaal jongere ouderen met overgave schlagers, tango’s en Engelse walsen. Bij de bar was de wedstrijd Nederland – Frankrijk te volgen en in de beneden zaal speelden PION 2 en Theothorne tegen elkaar. Werd een mooie avond, met een zenuwslopend slot.

Een korte weergave in chronologische tijdsvolgorde

Bord 2: Henk vergaloppeerde zich op 8e zet en verloor een stuk, tegenspartelen hielp niet en de nederlaag was een feit.

Bord 4: Mijn tegenstander (erg veel tijd denktijd gebruikend) probeerde door veel af te ruilen de stelling simpel te houden. Ik besloot uiteindelijk om de dames niet te ruilen en op winst te spelen. Dat leverde via een geniepig aftrekschaak een dame tegen 2 stukken op. Kort daarna gaf mijn tegenstander op. Even naar de bar en zaal gelopen: 1-0 voor Nederland, dansorkest had een volle dansvloer met een line-dance nummer. Gezellig!

Inmiddels weer terug in de arena: Bord 3: Piet kwam in een wat gesloten stelling een pion achter en via een schijnoffer verloor hij een toren. 2–1 achter

Bord 6: Wilma speelde als vanouds weer in de stijl van de oude meesters, open stelling, stuk offer tegen 2 pionnen, mooie aanval waarbij ze het stuk terug zou winnen. Tegenstander overzag e.e.a. niet en dat leidde tot mat. 2 -2

Bord 7: Piet Loerts (nogmaals dank voor het invallen), de man in vorm in onze interne competitie, kreeg met wit een overwicht: c4, d4 en e4 op een rij. In het middenspel ging het ergens mis hetgeen tot stukverlies leidde. Piet kreeg weinig compensatie. Zijn tegenstander had ook nog 2 vrijpionnen en verlies was het resultaat. 2-3 achter

Bord 5: Bob voerde een open gevecht, won een pion en bereidde een gevaarlijke aanval met zijn 2 ijzersterke paarden voor. Twee verbonden vrijpionnen werden zijn tegenstander te veel. 3 -3

De finale
Cor (bord 1) en Dick sr (bord 8) verkeerden beiden in redelijke tijdnood (Cor en ook zijn tegenstander had nog 2 minuten op de klok). Cor won een kwaliteit, leverde deze weer in en had 3 pionnen meer. Met nog de dames op het werd het een knap lastig eindspel.
Dick sr kreeg een lastige stelling, met een ver opgerukte c pion, kwam een stuk achter tegen 2 pionnen en kreeg wel compensatie. Gooide er nog wat materiaal tegen aan en stond toen een toren achter. Wikkelde e.e.a. prima af en zijn tegenstander moest zijn dame offeren. Met dame + loper tegen toren leek het simpel maar met nog ca 2 minuten op de klok dreigde Dick het overzicht kwijt te te raken en de tijd tikte door ………. Hij miste mat in 1, miste een torenwinst, maar vond uiteindelijk op de valreep de weg naar winst: 4–3 voor.
Cor wist niet dat deze stand bereikt was en kon in gierende tijdnood niet zo snel de winstvoering vinden, vroeg op het juiste moment: hoe is de stand? Toen kon hij redelijk eenvoudig naar remise afwikkelen.

Uiteindelijk een zwaar bevochten maar fraaie 4 ½ – 3 ½ overwinning. En ….. direct koploper in de tweede klasse G met 1 punt voorsprong.

Dick van Rumpt.