Geplaatst door op 22nd oktober 2019

Onze eerste uitwedstrijd van dit schaakseizoen tegen UVS 3 in Nijmegen

Voor onze eerste SOS wedstrijd van het schaakseizoen moesten we afreizen naar de Nijmegen om tegen de promovendus te spelen. Na een onverwachts wandelrondje in het leuke centrum van Nijmegen waren we keurig op tijd in het Kolpinghuis. De gezelligste schaakclub van Nijmegen had maar liefst drie SOS teams op bezoek.

We speelden tegen het derde team. Een team dat qua speelsterkte (ELO rating)  over 6 spelers met een lagere rating dan ons beschikt. Mede dit gegeven en de wetenschap dat we behoorlijke sterkere teams in onze afdelingsklasse 2 tegen zouden komen was een overwinning eigenlijk noodzakelijk. Zoals zo vaak, liep het weer wat anders, een korte weergave.

Harm (bord 5) kreeg een gesloten stelling en na enkele biedingen over en weer werd tot remise besloten.

Henk op het tweede bord had het lastig. Hij kwam twee pionnen achter. Veroverde er weer eentje terug en kon uiteindelijk remise maken.

Wilma (bord 7) verzette zich tegen het Frans met volle kracht. Zette snel de aanval in met g4. Nadat de rookwolken waren opgetrokken stond ze een kwaliteit achter, maar beschikte wel over 2 vrijpionnen. Dat bleek niet voldoende en verspeelde een paard en de partij.

Piet Loerts (bord 8) had een lastige schaakavond tegen zijn tegenstander die 250 ELO punten meer bezat. Piet rokeerde kort en zijn tegenstander lang, kwam een pion achter en kreeg met nog veel stukken op het bord een zware, niet te pareren mataanval over zich heen. Hij moest zich gewonnen geven.

Tussenstand: 3-1, 2 punten achter. Loopt dit goed af?

Piet Gommers (bord 3) stond bijna gewonnen. Na een pionoffer uiteindelijk 2 pionnen voor in een toren/paard eindspel. Bob (bord 5) stond 3 pionnen voor. Cor (bord 1) stond goed en kreeg goed spel na de voor hem niet geheel onbekende Franse opening. Ondergetekende (bord 4) stond min of meer gelijkwaardig.

De afloop
Piet koos niet voor de juiste voortzetting en mede door het taaie verzet van zijn tegenstander deed het hem berusten in remise. Bob speelde zoals gebruikelijk bedachtzaam en buitte zijn voordeel prima. Hij pakte de volle winst. Mijn partij eindigde uiteindelijk in remise, waar we beiden winstkansen gedurende de partij (en ik een hele duidelijke in het eindspel) lieten liggen. Cor speelde zoals we van hem gewend zijn, langzaam voordeel pakken. In het eindspel een stuk winnen en daarna bekwaam afwikkelen

Einduitslag 4 – 4 , waar uiteindelijk beide partijen mee konden leven (analoog aan de trainerstaal van het voetbal).

Dick van Rumpt

Wees de eerste die een reactie plaatst.