Geplaatst door op 10th januari 2020

SOS competitie 7 januari 2020 | Theothorne 1 – Twello 1

Teleurstellend resultaat eerste team

De discussies rond de waarde van de ELO rating, kan stoppen en heeft eigenlijk geen waarde. Zo bleek weer in deze wedstrijd. Het kan vriezen, maar ook dooien en je kunt ook uitglijden.

We speelden op twee uitzonderingen na tegen ELO gelijkwaardige tegenstanders. Henk Bergsma (151 ELO verschil) en Piet Loerts (201 ELO verschil !) hadden op papier de zwaarste tegenstanders.

Een korte weergave

Harm aan (bord 6) kreeg een open stelling, dame tegenstander al vroeg midden op bord. Eigenlijk geen voordeel te behalen : remise.

Piet (aan bord 3) kreeg een soort van pionnen muur op zich af (e4,f4,d4). Hij kwam en pion achter. Kwam weer beter te staan, maar moest door een fout opgeven.

Henk (aan bord 2) kwam goed uit de opening. Hij won een pion en had een ruime voorsprong in tijd. Maakte een vergissing , verloor een stuk en vrijwel direct de partij.

Ondergetekende (aan bord 4) met wit kreeg goed spel na een Franse opening. De gewenste doorbraak op de open c lijn lukte niet en alles werd dichtgeschoven : remise.

Bob (aan bord 5), tot aan deze avond 9 (!) externe wedstrijden ongeslagen, kwam moeilijk uit de opening. Hij kwam wel onder de druk uit en won een pion. Gaf later een kwaliteit en de partij weg.

Ger (dank voor het invallen !) kwam (aan bord 7) met zwart in de Siciliaan wat in de problemen door het binnenvallen van de zwarte dame. Dit speelde hem een groot deel van de partij parten. Moest wat pionnen inleveren en kon de aanval niet meer weerstaan.

Piet speelde (aan bord 8) een zeer degelijke partij tegen een op papier veel sterkere tegenstander. Belande in een eindspel met 1 pion achter, maar met ongelijke lopers. Wist uiteindelijk een prima remise te behalen.

Cor, met zwart aan het topbord, was weer ouderwets op dreef. Hij kreeg een wat vreemde variant van het Siciliaans op het bord  (b2-b3 op de 2e zet). Zijn tegenstander rokeerde kort en Cor lang. Cor leek zwaar onder druk te komen, maar zoals we gewend zijn was dat schijn. Hij won een kwaliteit en ook de partij. Enige winstpunt van de avond.

Einduitslag 5,5 – 2,5 verlies.

Er wachten ons nog 3 min of meer zware tegenstanders, waarvan we zeker nog punten moeten pakken om niet in de degradatiezone te belanden. Wellicht zou een klein trainingskamp helpen?

Dick van Rumpt

Wees de eerste die een reactie plaatst.

Plaats een reactie