Geplaatst door op 17th december 2023

Ook in Rheden zit de schaaksport in de lift
Dieren – Dat de schaaksport duidelijk in de lift zit bleek afgelopen zaterdag bij het Open Schaakkampioenschap Rheden/Rozendaal in Dieren. Hetzelfde dorpje waar jaarlijks ook de Nederlandse Schaakkampioenschappen worden gehouden.

Zo’n 70 schakers waren aanwezig. Wethouder Ronald ter Hoeven, die het toernooi opende, viel het op dat alle leeftijden vertegenwoordigd waren. De jongste deelnemer was 7 en de oudste was 86 jaar!
Deelnemers en de organiserende schaakverenigingen uit Dieren en Velp kijken terug op een bijzonder geslaagd toernooi.

RAPID-toernooi volwassenen
De 28 deelnemers aan het RAPID toernooi kwamen uit het hele land. Daaronder ook veel sterke en jonge schakers. Fleur Westerhof uit Doetinchem (Nederlands schaakkampioene tot 14 jaar) was zo’n sterke schaker. In haar eerste partij wist ze haar tegenstander, een ervaren clubschaker, in 12 zetten schaakmat te zetten. Helaas lukte het haar niet om bij de eerste drie te eindigen.

Na 7 schaakrondes bleek dat Tom Molewijk uit Voorst de beste schaker van het toernooi was. Hij won maar liefst 6 partijen uit 7 en daarmee de 1e prijs.

Tom Molewijk

De hoogst geëindigde speler uit onze gemeenten is de Rozendaler is Eric de Winter en dus dit jaar schaakkampioen van de gemeenten Rheden en Rozendaal. Het was voor hem de tweede keer: hij was blij dat het hem na 40 jaar nog een keer is gelukt om de titel te machtigen.

Eric de Winter

Grand Prix voor de jeugd
De jeugd speelde in twee groepen, A en B. Rhedens raadslid Jelte Kolkman is het jongste raadslid van Nederland en heeft dus iets met de jeugd. Hij opende het toernooi door de eerste zet te doen aan het eerste bord van groep A.

Er waren in totaal 40 jeugdspelers met een mooie mix van externe schakers uit het hele land en Rhedense jeugdschakers. Iedereen was fanatiek om de beste te worden of om in ieder geval een prijs te winnen. Dat koste menigeen een zweetdruppel en soms een traan.

Op papier was Boyd Leenen uit Asten de sterkste jeugdschaker van het toernooi. Dat heeft hij ook waargemaakt door alle partijen te winnen. Boyd werd eerste in Groep A.

Groep A
Groep B

Alle Rhedense jeugdspelers waren samen met andere jeugdschakers met een wat lagere sterkte in groep B ingedeeld. Ook in deze groep bleek degene met de beste papieren de beste schaker. Ceder Koppelaar uit Dieren won maar liefst 7 partijen en werd daarmee groepswinnaar. Tevens bleek hij daarmee de sterkste jeugdschaker van onze gemeenten en krijgt de titel Jeugdschaakkampioen 2023 gemeente Rheden en Rozendaal.

Ceder Koppelaar

Eindstanden

1. Tessa
    17th december 2023

Leave a Reply

Leuk verslag! Ik mis alleen de uitslagen en eindstanden, kunnen jullie die nog plaatsen?

2. Wilma Dufrenne
    17th december 2023

Leave a Reply

Haha, ik was nog niet klaar.

3. Anoniem
    18th december 2023