Geplaatst door op 13th juni 2023

Vriendschappelijk wedstrijd met Schaakvereniging de Toren Arnhem Zuid

Het was de eerste keer dat we gisteren (12 juni) een vriendschappelijk wedstrijd tegen De Toren in Arnhem speelden. Het zou een match Ten to Ten zijn maar door zieken en andere verplichtingen werd het vijf tegen vijf. Desalniettemin hebben we met z’n vijfen en geslaagde warme avond gehad. De tegenstand was groot en het waren allemaal aanvallende partijen. Wij zijn dan ook dik tevreden met één winst- en een remisepartij. Voor dit verslag heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de partij-analyses door Lourens Storms (zie de website van De Toren).

Piet Gommers kreeg op bord 1 een Siciliaan tegen. Piet rokeerde lang en offerde zijn g-pion voor de aanval. Met een centrumactie … d5 kon zwart de aanval overnemen. Met zijn koning in het centrum kon wit een mat niet meer voorkomen. Tja, wat wil je als je tegenstander een rating van 2094.

Dick op bord 2 had een tegenstander die van strategisch spel houdt. Dick verloor op de damevleugel wat terrein. Bij een aanval verloor Dick een stuk en 2 pionnen. Helaas liep zijn aanval stuk en na een hele avond gefocust gespeeld te hebben gaf Dick op. Een keurige prestatie van zijn tegenstander.

Henk met wit op bord 3 kende zijn tegenstander. Zij hadden het afgelopen seizoen in de externe competitie al tegen elkaar gespeeld. Zijn tegenstander speelde fel op de aanval met een paardoffer en allerlei tactische wendingen. Henk was in zijn element. Hij pareerde alles en nadat de rook optrok bleef er een eindspel met pluspion voor zijn tegenstander over. Winstkansen waren er niet meer. Dus een verdiende remise.

Wilma met zwart op bord vier speelde Siciliaans tegen en koos voor een draak. Haar tegenstander koos voor de bekende f3, Le3 en Dd2 om met de g- en h-pionnen aan te vallen. Daarbij rokeerde hij niet lang, maar plaatste zijn koning op f2. Wilma speelde actief de centrumpionnen op. Haar tegenstander had de stelling goed door. Ook al was er even een moment waarop hij de aanval bijna kwijt raakte en bijna zijn dame. De enige zet die nog mogelijk was, was een dame-offer. Dit bleek de gouden zet. Wilma kon de vele matcombinaties niet meer te ontwijken en gaf op.

Jaap met zwart op bord 5 heeft onze eer met een tegenaanval gered. Zijn tegenstander kwam beter uit de Russische opening. Verloor vervolgens een paard in een aanval. In die aanval zag zijn tegenstander het terugwinnen van het stuk over het hoofd. Jaap zette met succes de tegenaanval in. Uitstekend spel door Jaap.

Auteur, Wilma Dufrenne.

Uitslag

Naam Rating Naam Rating
1 Zwart Laurens Storms 2094 Piet Gommers 1741  1 – 0
2 Wit Fred Beumer 1800 Dick van Rumpt 1671  1 – 0
3 Zwart Thomas v. Diggelen 1763 Henk Bergsma 1609  ½ – ½
4 Wit Tom Brans 1530 Wilma Dufrenne 1454  1 – 0
5 Zwart Hans van Leeuwen 0 Jaap Themmen 0  0 – 1
3 ½ – 1  ½

Wees de eerste die een reactie plaatst.

Plaats een reactie