Geplaatst door op 6th februari 2023

Afgelopen zaterdag organiseerde de Dierense schaakvereniging Theothorne een simultaanwedstrijd tegen schaakmeester Hans Böhm. De schaakvereniging vierde zo haar 55 jarig lustrum. Het werd een spannende en gezellige middag in Grand Café Theothorne.

Voor Rheden is schaken een sport!

Wethouder Ronald ter Hoeven was heel stellig in zijn openingswoord: “ Schaken is een sport.” Daar is wat hem betreft geen enkele twijfel over mogelijk. Schaken traint het brein en kent een lange wedstrijdtraditie. Dieren is op nationaal niveau al heel lang met de schaaksport verbonden. Elk jaar wordt het Open Nederlands Kampioenschap hier gehouden. Wat de wethouder betreft mag Dieren ook internationaal bekendheid krijgen. Wie weet wordt Wijk aan Zee (Tata Steel Chess) ooit voor Dieren ingeruild.

Ook een sport voor de jeugd
Na de openingwoorden van de voorzitter Wilma Dufrenne en de wethouder ging het simultaanfeest van start. De wethouder deed de eerste zet aan één van de 12 borden van de jeugdschakers. En toen werd het stil. Ook ouders keken stil en gespannen toe. Eén uur lang bleven de kinderen rustig en geconcentreerd hun best doen om van Hans te winnen. Hans merkte na afloop nog grappend op ”welke leraar krijgt dit voor elkaar?!”
Niemand kon Hans verslaan maar Ceder Koppelaar en Rick Boerman boden volgens hem de meeste weerstand. Alle jeugdspelers ontvingen een herinneringsmedaille.

Elk lustrum mag gevierd worden
Hoe ouder de schaakleden worden, hoe belangrijker het wordt om elk lustrum te vieren. Voor schakers is er geen leuker feest denkbaar dan schaken tegen een meester. Dankzij sponsor Reusink van Cultureel CentrumTheothorne werd dit mogelijk. Net als bij de jeugd deden de volwassen schakers ook hun uiterste best om van Hans te winnen. Zij gaven behoorlijk tegenspel en door die tegenstand het duurde de wedstrijd veel langer dan gepland. Pas na 2,5 uur werd de eerste partij in een remise beslist. Er volgden nog 5 remises en uiteindelijk heeft niemand gewonnen. Petje af voor Hans. Degenen die een remise wisten te verdienen waren Dick van Rumpt, Hans van Cappeleveen, Henk Bergsma, Michiel van der Linden, Pieter Koppelaar en Roeland Zoete. Zij ontvingen nog een leuk schaakboek van Hans.

Schaken versus vrouwen
Hij memoreerde na afloop nog wat partijen, de welverdiende remises en de geschiedenis van het schaakspel. Leuk feitje is, dat er schaakspelen van ver voor Christus zijn gevonden maar dat het schaakstuk de Koningin pas anno 1500 haar intrede deed. Er zijn nog steeds weinig vrouwen die schaken. In de top 100 beste schakers staat maar 1 vrouw. De Dierense schaakvereniging heeft 2 meisjes die schaken en 2 vrouwen bij de volwassenen. Laten we het volgend lustrum met 20 vrouwelijke deelnemers vieren.

1. Jaap Themmen
    6th februari 2023